Realizowanym przy wsparciu Programu Unii Europejskiej ERASMUS+ projekt IDA skierowany był do osób stawiających pierwsze kroki w branży filmowej. Jakie rezultaty udało się wypracować uczestnikom?

Głównym założeniem projektu było upowszechnienie specjalistycznej wiedzy o promocji
i sprzedaży dzieł audiowizualnych na rynku międzynarodowym. Program skierowany był
do osób stawiających pierwsze kroki w branży filmowej, zawodowo zainteresowanych produkcją, dystrybucją i profesjonalną promocją filmów. W warsztatach wzięli udział uczestnicy z Polski, Francji, Norwegii i Włoch oraz zagraniczni eksperci.

W ramach projektu odbyły się zarówno wykłady, jak i praktyczne zajęcia warsztatowe
i networkingowe. Celem projektu było dostarczenie młodym filmowcom (przede wszystkim producentom i reżyserom, ale także osobom planującym rozwój zawodowy w takich specjalizacjach jak agent sprzedaży, czy dystrybutor filmowy) wiedzy na temat funkcjonowania międzynarodowego rynku filmowego oraz możliwości wzmocnienia potencjału eksportowego kina już na etapie rozwoju projektów filmowych i planowania produkcji, a nie – jak to zazwyczaj bywa – dopiero na etapie promocji gotowego filmu.

Realizowany w dniach 3-9 października 2021 r. program edukacyjny skoncentrowany był wokół prezentacji praktycznych zagadnień dotyczących funkcjonowania w realiach nowoczesnego rynku filmowego.

W pierwszych dniach warsztatów uczestnicy mieli okazję spotkać się ze specjalistami
z branży filmowej Laurą Abbaleo – specjalistka w zakresie filmowych kampanii promocyjnych, która wprowadziła uczestników w sytuację rynków filmowych w Europie
oraz Alex Leszczyńską – specjalistka od development i finansowania, która przeprowadziła warsztatowiczów w tajniki etapów produkcji filmowej. Niezwykłą okazją do poznania zasad dystrybucji filmów za granicą był udział w wykładzie Kai Szulc – Nweke i Ewy Kozikowskiej, założycielek Kinoprojekt – wiodącego dystrybutora Polskich filmów w Skandynawii.

Młodzi filmowcy mieli unikalną możliwość zdobycia wiedzy w zakresie finansowania, promocji czy dystrybucji filmów od najlepszych specjalistów w branży. W trakcie serii wykładów i warsztatów wymieniali swoje doświadczenia z realizacji niewielkich produkcji
z pracą reżyserów i scenarzystów dużych, komercyjnych projektów – Barbary Białowąs, Mateusza Pacewicza, Alka Pietrzaka i Piotra Domalewskiego.

Wszystkie etapy projektu zbliżały uczestników do finalnego momentu, w którym prezentowali wypracowane przez siebie pomysły na autorskie filmy. W stworzeniu
jak najefektywniejszego pitchingu wspierali ich opiekunowie grup.

Zwieńczenie projektu i prezentacja pitchingów odbyły się 8 października 2022 r. w Galerii Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Olsztynie.

***

Wydarzenie realizowane jest przy wsparciu Programu Unii Europejskiej ERASMUS+

Organizatorzy:

Instytut KOSMOPOLIS Fundacja Nauki, Kultury i Edukacji (Polska)

Associazione Cinematografica e Culturale LABORATORIO DEI SOGNI (Włochy)

Kinographe (Francja)

Stiftelsen Amandusfestivalen (Norwegia)